Hyppää sisältöön

Palauta vanhentuneet lääkkeet apteekkiin

Lääkejäte luokitellaan vaaralliseksi jätteeksi, ja sen oikea kierrätyspaikka on apteekki. On hyvä huomioida, että myös nestemäiset lääkkeet ja lääkelaastarit pitää palauttaa apteekkiin. Lääkkeiden palautusohjeissa voi olla myös alueellisia eroja.  

Nainen pitelee kädessään muovipussia, jossa on tablettiliuskoja.

Teksti Jaana Kalliokoski
Kuva Getty Images

Vaikka sekajäte poltetaan Suomessa, polttaminen ei välttämättä hajota lääkejätteestä kaikkea lääkeainetta, jolloin sitä päätyy tuhkan mukana luontoon. Viemäristä lääkeaine taas siirtyy jätevedenpuhdistamolle ja osa siitä puhdistetun veden mukana vesistöihin. Lääkejäämät voivat pieninäkin pitoisuuksina vaikuttaa haitallisesti luonnossa oleviin eliöihin.  

Itselleen tarpeettomia lääkkeitä ei saa antaa toiselle, eikä kuluttajalla ole oikeus myydä lääkkeitä esimerkiksi kirpputorilla eikä nettipalstoilla. Lääkejätekeräys on ainoa oikea paikka myös käyttämättömille lääkkeille. Kannattaa huomioida, että myös eläinten lääkkeet palautetaan apteekkiin.

Miten lääkkeet palautetaan apteekkiin?

Muovipurkissa olevat pillerit kaadetaan suljettavaan muovipussiin, mutta läpipainoliuskasta lääkkeitä ei tarvitse irrottaa. Tyhjän muovisen pilleripurkin voi kierrättää muovijakeessa ja pahvipakkauksen kartongeissa. Ohjelaput nimi- ja lääketietoineen kannattaa ensin irrottaa niistä. 

Osassa apteekeista on lokerikkoja palautusohjeineen, ja palautettavat lääkkeet voi sujauttaa sinne. Jos apteekissa ei ole palautuslokeroa, lääkkeet annetaan henkilökunnalle. 

Onko jotain lääkeaineita, joita pitää käsitellä erityisellä huomiolla? 

On. Erityisesti kaikki lääkejodia sisältävät tuotteet, kuten Jodix-tabletit, on palautettava apteekkiin alkuperäisessä pakkauksessaan ja erillisessä pussissa. Myös tietyt haavojen desinfiointiin tarkoitetut tuotteet, kuten Betadine-valmisteet, sisältävät jodia, ja ne on palautettava apteekkiin. 

Sytostaatit ovat voimakkaita syöpäsoluja tuhoavia lääkkeitä ja niiden käsittelyssä ja palauttamisessa apteekkiin tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Eri kuntien jätelaitoksilla on omat ohjeensa sytostaateista, joten kysy omasta apteekistasi, miten ne kannattaa apteekkiin palauttaa. Osa ottaa ne vastaan muiden lääkkeiden mukana, osa puolestaan haluaa ne erillisessä, suljetussa muovipussissa.

Mitä teen käytetyille lääkelaastareille?

Käytetyt lääkelaastarit, eli hormonikorvaus-, kipu- ja nikotiinilaastarit, pitää palauttaa apteekkiin, koska lääkelaastari ei koskaan tyhjene vaikuttavasta aineesta kokonaan. Lääkelaastarit kannattaa käytön jälkeen taittaa, kerätä muovipussiin ja palauttaa aika ajoin apteekkiin.   

Entä tyhjät lääkevoidetuubit, inhalaattorit ja silmätippapullot? 

Lääkevoidetuubeihin jää aina jonkin verran voidetta sisällä, joten myös ne palautetaan apteekkiin. Myöskään inhalaattoreja, kuten astmapiippuja, ei välttämättä saa tyhjäksi lääkeaineista, joten nekin palautetaan apteekkiin.

Käyttämättömät ja ainetta sisältävät silmätippapullot tai -ampullit palautetaan apteekkiin, jos valmiste on lääke. Silmänkosteutukseen myytäviä tippapulloja ja -pipettejä ei puolestaan tarvitse palauttaa apteekkiin. Ne voi hävittää sekajätteenä tai tyhjinä muovinkeräykseen. 

Mihin hävitetään käytetyt neulat? 

Käytettyjen neulojen, kuten insuliini- ja pistoskynien neulojen, hävitysohjeet vaihtelevat kunnittain.

Kotona käytetyt neulat kerätään aina suljettavaan muovi- tai lasipurkkiin. Osassa kunnista neulat voi hävittää suljetussa pakkauksessa sekajätteen mukana, mutta monissa kunnissa ne on palautettava apteekkiin. Kannattaa kysyä omasta apteekista, miten omassa kunnassa menetellään. 

Mitä teen vanhalle tai rikkoutuneelle kuumemittarille?

Vanhat kuumemittarit saattavat sisältävät elohopeaa, ja ne on palautettava apteekkiin erillään muista lääkejätteistä. Jos mittari on rikkoutunut, se suljetaan ensin tiiviiseen lasipurkkiin. Elohopea kiellettiin vuonna 2007, joten sitä uudemmissa kuumemittareissa sitä ei ole. Tällaisen kuumemittarin voi hävittää sekajätteenä.

Rikkoutuneen digitaalisen kuumemittarin voi palauttaa sähkölaitteiden keräyspisteeseen. 

Mitä kaikkea ei tarvitse palauttaa apteekkiin?

Tuotteet, jotka eivät sisällä lääkeainetta, voi laittaa sekajätteeseen. Näitä ovat esimerkiksi vitamiinit, ravintolisät, luontaistuotteet, perusvoiteet ja aurinkovoiteet sekä kaikki kosmetiikkatuotteet.

Asiantuntijana asiantuntijafarmaseutti Marjo Vainio, Apteekkariliitto

Julkaistu Terveydeksi! 2/2026

Fakta

Lääkejätteen arvo 81 miljoonaa euroa vuodessa

  • Suomalaisiin apteekkeihin palautuu vuosittain arviolta 5,6 miljoonaa lääkepakkausta. Lääkejätteen arvo vuosittain on jopa 81 miljoonaa euroa.
  • Tyypillisimmät syyt lääkkeiden palauttamiselle ovat lääkkeen rajallinen säilyvyysaika avaamisen jälkeen, sairauden tai oireen paraneminen, lääkkeen liian suuri pakkauskoko tarpeisiin nähden sekä lääkkeen vaihtaminen toiseen lääkkeeseen.

Lähde Apteekkari.fi

Mitä mieltä olit artikkelista?

Found interesting 0 times
Wants more of this 0 times
Didn't get it 0 times
Next please 0 times