Apteekkari Vastaa
Miksi iäkkäille ei määrätä unilääkkeitä?
Miksi vanhuksille ei enää millään anneta unilääkettä, vaikka unettomuus on monesti paha ongelma heillä?

Iäkkäät ovat herkempiä varsinaisten unilääkkeiden, eli bentsodiatsepiinien ja niin sanottujen Z-lääkkeiden haittavaikutuksille. Nämä lääkkeet voivat erityisesti iäkkäillä ja pitkään käytettynä lisätä kaatumisriskiä ja aiheuttaa muistihäiriöitä, sekavuutta ja päiväaikaista väsymystä. Pitkäaikainen käyttö voi myös aiheuttaa lääkeriippuvuutta. Siksi ensisijaisesti suositaan lääkkeettömiä keinoja, kuten liikunnan lisäämistä ja unirytmin tukemista.
Unettomuus voi kuitenkin aiheuttaa merkittäviä terveydellisiä ongelmia ja sen vuoksi joissain tilanteissa voidaan joutua käyttämään lääkitystä myös ikääntyneiden kohdalla. Varsinaisten unilääkkeiden sijaan on viime aikoina yleistyneet muiden valmisteiden käyttö unettomuuden hoidossa.
Melatoniini on usein ensisijainen hoitovaihtoehto. Melatoniinia on ihmiselimistössä luontaisestikin ja melatoniinilisällä voidaan tukea unettomuuden hoitoa ilman riippuvuusriskiä. Melatoniinia voi myös ostaa ilman reseptiä apteekista.
Mielialalääkkeet mirtatsapiini ja doksepiini pieninä annoksina voivat myös olla hyviä vaihtoehtoja iäkkään unettomuuden hoidossa. Ne eivät myöskään aiheuta riippuvuusriskiä ja ovat yleisesti ottaen paremmin siedettyjä perinteisiin unilääkkeisiin verrattuna. Melatoniinin ja pieniannoksisten mielialalääkkeiden etuna on myös se, että ne eivät riko unen rakennetta varsinaisten unilääkkeiden tapaan eli ne eivät vähennä syvän unen määrää.
Unettomuuden tehokas hoito on tärkeää erityisesti iäkkäiden kohdalla ja sen vuoksi kannattaa herkästi kääntyä lääkärin puoleen ratkaisun löytämiseksi.

Apteekkari
Mika Wallin
Kauhavan Ykkösapteekki
Mitä haluaisit tietää apteekkiasioinnista?
Voit lähettää oman kysymyksesi lääkkeistä, itsehoidosta ja apteekkitoiminnasta.