Sokeroituihin limuihin ja mehuihin mieltyneet saattavat olla muita alttiimpia aikuistyypin diabetekselle, tuore tutkimus vahvistaa.
Sokerijuomia runsaasti juovat myös lihovat ja saattavat altistua sydän- ja verisuonitaudeille muita todennäköisemmin, aikaisemmista tutkimuksista tiedetään.
Nyt tehtyyn tutkimukseen osallistui yli 43 000 Singaporessa asuvaa kiinalaista, joista 2 300 sairastui diabetekseen seurannan aikana. Tutkimuksen alkaessa he olivat 45–74-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto on poikkeuksellisen suuri, mikä lisää tulosten luotettavuutta.
Kun monet elämäntavat ja ruokavalio huomioitiin, vähintään kaksi sokerilimua viikoittain juovat sairastuivat aikuistyypin diabetekseen noin 40 prosenttia todennäköisemmin kuin henkilöt, jotka joivat limuja vain harvoin. Sokeroidut mehut liittyivät hieman pienempään riskiin, vertailussa ilmeni. Osa yhteyksistä selittyi lihomisella.
Sokeroidut virvoitusjuomat ja mehut on yhdistetty aikuistyypin diabeteksen riskiin aiemminkin, mutta tätä ennen yhteyttä ei ole todennettu aasialaisväestössä. Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä. (Uutispalvelu Duodecim)