Runsaskuituinen ruoka voi auttaa kuusikymppisiä elämään pitempään, suuri yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.
Kuitujen vaikutus kuolleisuuteen on ollut epäselvä, vaikka kuitupitoinen ruoka on tunnetusti terveellistä.
Tulokset julkaistiin Archives of Internal Medicine -lehdessä, ja niiden mukaan vajaat 30 grammaa kuituja päivittäin nauttivan kuusikymppisen riski kuolla seuraavan yhdeksän vuoden aikana on viidenneksen pienempi kuin noin 10 grammaa päivittäin syövän. Suurin vaikutus on viljakuiduilla.
Kuidut vähensivät sydän- ja verisuonitaudeista johtuvia, mutta myös tulehduksellisista tai hengitysteiden sairauksista aiheutuvia kuolemia. Miehillä myös syöpäkuolemat olivat vähäisempiä.
Havainnot tukevat suomalaisia ravitsemussuosituksia, joissa päivittäiseksi saanniksi suositellaan 25–35 grammaa. Suomalaisten saanti jää kuitenkin noin 20 grammaan. Meillä viljatuotteet ja etenkin ruisleipä ovat merkittäviä kuidun lähteitä.
Tutkijat huomauttavat, että runsas kuidunsaanti voi myös kertoa kasvis- ja hedelmäpainotteisesta ruokavaliosta, joten osa kuituun nyt liitetyistä hyödyistä todennäköisesti johtuu yleisemminkin terveellisestä ruokavaliosta ja elintavoista.
Tutkimus perustui 220 000 keskimäärin 62-vuotiaan miehen ja 170 000 naisen ruokavalio- ja terveystietoihin, jotka kerättiin yhdeksänvuotisen seurannan alussa. Seurannan aikana kuoli 20 000 miestä ja 11 000 naista. (UP Duodecim)